Wednesday, June 20, 2012

TNB dan RIBA'

SALAM...

dah beberapa lam tak posting kat sini. ada gak yg pm, apasal dah lama tak post, aku jawab.. tak ade semangat.. 'semangat yg hilang'.

cam ner nak mulakan yek... ntahla... aku sebelum nie pun dah beberapa kalli berteka dgn pegawai TNB, melaka... dulu pasai bil aku sebulan mencecah ribuan ringgit.  setelah diperiksa, pekerja tersalah tulis amount yg digunakan. pun begitu aku dipaksa bayau dgn amaunt yg aku cukup tak pueh ati.

tadi bil sampai lagik.. kebiasaan nya kau memang bayau bil utiliti nie 2 bulan sekali.  tapi dek kerana tak tahan dgn penalti yg dikenakan, aku ke TNB selagi bertanya kenapa ade penalti.  Jawap org sana senang jerr.. pasal encik tak bayau bil... bila masa plak aku tak bayau bil... tak pernah plak aku tak bayau samap setahun... kebiasaanya aku bayau 2 bulan skali. dan aku tanya plak.. bila masa plak aku ade buat pinjaman dng TNB sampai kene interest tiap2 bulan.  cehhh... kepala dah hangin.  selamba jer dia kata... iskshk.. maleh aku nak tulis kat sini... saaakit ati jeww.. aku aku lambat bayu pun sebulan jerr.. itu pun kenal penalti RM0.98... perghhhh....


aku tak boleh bayangkan... kalo satu rumah kene penalti lambat bayau selama sebulan rm1... darabkan aje lerr kalo ada 1 juta rumah yg berbuat demikian. tak pasai2 TNB dapat extra RM1 JUTA.... SATU JUTA RM oooooo... celaka betoi laaaa... patut doirang tollong rakyat,,, nie lagi nak tekan... dengo crite gaji CEO depa pun dah RM1 JUTA LEBIH.. setahun... orang cam aku nie la agaknya yg tanggung CEO depa nie...

nie la akibatnya jika mengamalkan ekonomi monopoli... ikut suka diorang jeee nak buat law sendiri... sama gak macam telekom dulu,,, tapi bila dibuka pasaran ekonomi tersebut... terduduk telekom... rakyat tetap dapat manafaatnyaa.... Pakat lanie tak dak alternatif jerrr.. kalo tidakk... cehhhh.. celaka..

Aku sebagai pengguna Utiliti tak tahu kat mana dan camana nak hapuskan riba'2 nie... dah la plak tu.. ada plak kumpulan wang tenaga baharu... ape kejadahnyerr nie... kita kumpul wang bagi depa buat tenaga baru... peh tu depa dapat tenaga baru... depa caj balik kat kita,,,.. agaknya kot... bijak2 kepala hotak lembu2 nie...
addooyaiiiiiii/... RIBA' OH RIBA'........








No comments:

Post a Comment