Friday, December 24, 2010

FORT SUPAI



Salam...

FORT SUPAI @ KOTA SUPAI. Nama yg pertama kali masuk kedalam corong telinga aku seminggu yg lalu. Itupun sebab hobby aku yg belum dimulakan lagi nie lerr. Ini adalah lokasi kedua yg aku survey selepas Kubu di Bukit Pipi. Fort Supaiiiiii... Kat mana yek!

(Papan Penerangan tentang FORT SUPAI)


Terletak di muara Sungai Linggi, Fort Supai adalah satu lagi kubu pertahan Belanda. ia teletak betul-brtul di hujung muara sungai diatas bukit yg agak tinggi. Kedudukan lokasi yg begitu strategik utk mengawal laluan air bagi memastikan tiada pencerobohan berlaku. Tapi cerita yg aku tahu, Kubu ini tak sempat disiapkan sepenuhnya. Tidak seperti kubu St. Paul di Bukit Pipi, Melaka.

Aku pun susah gak nak pastikan mungkin ye, mungkin tidak. Tapi bila aku meneroka tapak lokasinya, aku dapati ada 2 biji meriam besar di pintu masuk utama dan 2 lagi meriam mengadap ke daratan.

(2 biji meriam mengdapa jalan masuk utama. pun ia mengadap mulut muara sungai linggi.)


Kalu diikuti dari pemerhatian aku di BUkit Pipi, jika meriam mengadap daratan, ianya adalah untuk pertahan dari serangan darat. Mngkin juga di Supai pun begitu jua. tentangan dari penduduk linggi sendiri yg mahukan KEbebasan.

Satu perkara lagi yg aku lihat, kubu-kubu ini juga dibuat dari batu leterik merah, sama macam di Bukit Pipi. Begitu juga di A Famosa di MElaka. Mungkin kerana disebelah sini banyak batu-batu besar jenis nie jer kot. MUngkin jugak! Pasal apa, aku pernah jumpa satu kawasan yg mengeluarkan batu jenis ini di MAsjid TAnah, Melaka.
(Kubu yg diperbuat dari batuan leterik merah)


(daratan dalaman Kubu tersebut)


Erm..., tiada apa pun yg agak menarik di Fort Supai ini. Kawasan yg bersih juga. Mungkin kawasan ini berjaga. View ke arah laut selat melaka yang amat menarik! CUma barangkali dengan adanya satu rumah terapung ikan bakar, mungkin pengunjung pun baru tahu apa itu FORT SUPAI.


(View mengadap selat melaka. Laut terbentang luas)


(ada pulak aku ternampak satu kubur lama... )


(pemandangan dari parking lot sebelum menuju ke restoran terapung, ikan bakar...)


Dah lerr... yg pasti, hobby aku belum dimulakan! ceh!!! brape lama mau tunggu daaa... Sabauuuuuuuuuu... yg penting harap-harap ianya dimakbulkan .. Amin...

video

Thursday, December 23, 2010

Bukit Pipi


Salam...


Semenjak dua menjak aku ketagihan utk mencuba hobi baru nie, aku telah pun survey beberapa kaedah dah lokasi utk memulakan hobi baru aku.... nak crite pasai hobi baru aku... bukan! pasai hobi baru aku belum dapat dimulakan lagi atas sebab2 teknikal dan kewangan.. cehhh!!!

first place aku pi survey adalah Bukit Pipi. Tentu korang tak pernah dengar tentang Lokasi tu kan. Tu la pasal. Aku pun baru tahu walaupun dah dekat 15 tahun aku berada di bumi bertuah nie, MELAKA. dan juga itulah kali pertama aku menjejaki Bukit Pipi walaupun boleh dikatakan aku memang selalu melewati kawasan itu.











Bukit Pipi atau nama lainnya BUkit Senjuang atau dikenali dgn nama belanda Bukit St. John, berlokasi di Bandar melaka, di kawasan berhampiran kg Purtogis (kalo jalan kaki dari kg Portugis ke Bukit tu, ponek jugak aaa...) adalah satu kawasan kubu pertahan belanda di Melaka. Pada awalnya aku kesana cuma nak survey jerr... cari bahan lokasi hobi baru ..nanti..., aku kesana pagi sabtu 11, 12, 2010, selepas aku tengok anak aku di wad hospital melaka. Maka direct dari hospital bertemankan honda 2 roda aku, aku ke lokasi. tak sampai 10 minit aku dah berada dikaki bukit pipi. Ahaxz... dengo kaki bukit.. cam tinggi jer tempat tu yek.. tak de le tinggi sangat pun.. So, aku parking honda, relax jap pekena semporna sebatang.




BAru le aku tau Bukit St. John nama asalnya BukiT Pipi. tu pun pasal ade board penerang yg aku baca masa nak naik tangga ke atas kubu tersebut. Sampai kat dalam kubu tersebut, apa yg aku dapat lihat, masih ade beberapa batang meriam yg masih tinggal. dan yg mengompiuskan aku adalah, kenapa lokasi kubu tersebut mengadap laut terbuka luas, tetapi meriam menghala ke darat. setekat aku teliti dan aku terbaca pada board yg ade, rupanya kubu tersebut bukan dibuat utk serangan laut, sebaliknya utk pertahanan darat dari serangan kerajaan melayu yg beroperasi di muar pada ketika itu... ooo patut aaaaa...





Aku perhatikan disekililing kubu tersebut... tiada peninggalan sejarah yg lain melainkan ade jirat cina dan perkuburan islam di kaki bukit serta kawasan rumah orang kg disitu.

(batu leterik merah. boleh dikatakan batu nilah yg digunakan utk membuat kubu di sebelah selatan malaya.)


Agak-agak sejam lebih gak aku survey kawasan tu.. dan kesimpulan yg aku boleh buat, lokasi ni kurang sesuai utk hobi aku, mungkin kawasan sekeliling boleh utk aku cuba kot.

dah!

aku dah dapat lokasi ke2... nantikan...

video video

Friday, November 26, 2010

PAKU...



Salam...

Malam tadi aku jumpa kawan aku, kat umbai melaka. Nak ambik barang yg dijanjikannya kepada aku. erm... lepas je isyak.. aku terus ke sana.. walaupun terpaksa aku bawa kete.. aku sebenonya tak berapa gemo bawak kete nie..

sampai je kat umah dia, teru sje aku tanya barang tu... hallamak.. nahhh... sebungkus dia bagi... perghh.. betul ke nie... maklumler aku tak pernah la plak tengok paku keretapi yg cam gini..



So, setelah dibelek, katanya paku nie paku keretapi, tapi disimpan dalam stor tempat dia kerja. Paku nie pakai lagi tapi untuk buat kerja-kerja lain. erm.. yela... Cuma aku tengok memang keras benda nie... panjangnye kurang lebih 3 inci lebih jerrr... kalo setakat nak paku pontianak tu.. cehh!! meleleh aaa darah kat kepala dia. ahaaxxzzz..


katanya kalo dibuat pisau ke ok lerr... tapi kalo nak buat parang, pedang ke... tak panjang paku nie... kalo nak buat jugak kene le sambung-sambung.. ermmm

Aku berterima kasih kat mamat nie kerana bagi kat aku mende nie.. maklumler hobby lama aku dah kembali nak mengaktifkan pergerakkan aku... mungkin dah tiba masanya kau nak buat "KOLEKSI" aku sendiri...


Dah la... aku nantikan sebarang komen tentang menda ni dari kengkawan yg arif tentang paku keretapi nie... ye ke idakkk???????????????..


Monday, November 22, 2010

Selamat Berkahwin....




Salam..

KAt sini aku nak Ucapkan Selamat Pengantin Baru..hehehheheee.. BAru... kepada X-boss aku USt. HAmad Ghazali pada awal bulan sebelas.. baru baru nnie nie... korangjgn terkejut... ust nie kawin lagi.... ye laaa... yg lama dah meninggal... ade le yg mengganti.. aku pun tak sangka ust nak kawin lagi.. kalo ikutkan umo... org kata dah tak layak.. tapi bagi aku... ust masih mantap.. tak salah aku baru berusia 60++..

(Aku tak sempat nak amik gambo pengantin potong kek... pengantin yg berbaju pink... segak dan anggun gitu..)





(gambar kenangn bersama ustaz... dia nyer samping yg buat aku tak leh tahan tu..)





Tahniah sekali lagi buah ust...


Semangat Yang Hilanggg.......


gak salam...

Entahler... ade gak yg menanya aku..."apasal dah lama tak posting"... cehhhh!!! ade gak yg menegur.. tQ atas keprihatinan tuan2/cik/puan..(cehh prasan jap)

Aku tengah mencari-cari semula semangat yg kian lemau nie... nak kita kije byk.. byk jugak ler... mungkin kerana dalam bulan 10 dan 11 nie, kebetulan beberapa peristiwa terjadi dan beberapa aktiviti yg perlu dijalankan utk urusan dunia.. cehhh..

Dgn kedatangan permata baru, pada 7/10/10, Syukur alhamdulillah... segala urusan selamat dgn izinNYa. Syukur jua ibunya selamat dan sihat, jua dgn izinNya... Aku!!!.. Aku hanya patut bersyukur.. tanda kasih hamba pada Pencipta.,.. Aku tiada apa jua... LA HAULAWALA KUWATA ILLA BILLAH....

Patah tumbuh hilang berganti... walaupun yg tumbuh tak sama dgn yg patah... yg berganti tak sama dgn yg hilang... semua urusan Dia... Aku!!! hanya pelakon yg melakonkan watak dgn skrip tersedia ada... iskhkhkk..

dah laa... tak reti nak berbait lerr.... aku pun tak paham... nak cari balik semangat yg dah lemau tu...


Monday, October 18, 2010

kepadaNYA kita kembali

salam...

sejak beberapa bulan kebelakangan ini aku labgsung tak berminat nak posting kat mana2 blog, waaima kat dalam fb sekali pun. errmmm.. masih teringat kepemergian arwah Abah aku. betul betul 2 hari selepas aku posting kat sini... Abah aku pun kembali kepadaNya...

begitulah kehidupan kita kat dunia nie... sayang mana pun, setinggi mana kasih pun... itu semua adalah "mahkluk".. dah tentu mahkluk ini ade hujung dan ada pangkalnya. ada awal ada akhirnya.. ada mula ada akhirnya... " iskhkhkh...

"YA Allah... Ampunilah dosa-dosanya, terangilah kuburnya, Kau lapangkanlah kuburnya. terimalah segala amalannya dgn rahmatmu jua YA Allah.. rabbana atina fiddunya hassanah, wafill akhirati hasanah.. wakina azabannarr... wasallalahu taala syaidina muhammad, muhammadin nabiyi waala alihi wasahbihi wassalamm... walhamdulillah hirabbil alamin...

AMIN........AMIN............. AMINNNNNNNNNNNNn............

Monday, July 19, 2010

SEMOGA CEPAT SEMBUH

salam...

hari ahad ari tu, 18/07/2010, aku mendapat panggilan dari abang aku. katanya "Abah masuk spital petang tadi. ape2 hal tpon kanpung." Aku pun tpon kampung. Kakak aku yg angkat. barujer sebut nama aku.. Aku hanya dengar.. berdedai dan menderu dia menangis. iskhk.. napa plak nie.

dan terus aku tpon adik aku yg duduk di melaka. dia pun sama gak. terus dia ajak aku balik kampung.

aku sampai di hospital Batu Gajah jam 923 malam. bertolak dari melaka dalam jam 425 petang. terus cari wad 5. Aku lihat adik aku yg sorang lagi sedang memotong kuku abah! ok gak le. tapi Abah aku lihat kurang bermaya. mata pun dah kelam kelam katanya.


erm... sebenar abah mengalami tekanan darah tinggi. terkejut gak aku bila dice4ritakan adik aku, katanya pagio tadi BP abah naik sampai 268/120. Abah nak pengsan kat umah tadi. NAk ajak g spital Abah tak mo.

malam ni, jam 11.31, hari ahad, hari ke 2. kulihat abis tidur dgn nyenyak. masa aku menaip ni pun, aku ade depan Abah. Abah tidur di kaatil wad 2, katil 12c. aku plak surving guna netbook adik aku. Abah tidur tak berbaju. panas katanya petang tadi. pesakit sebelah Abah dah tidur gak agaknye. biolerrr

Esok pagi aku kene balik ke melaka. masih ade urusan disana yg belum selesai. OK Abah, SEMOGA CEPAT SEMBUH dan semoga ceria seperti dulu. latest aku tengok BPnya, 147/77.. misi tu kata dah ok sikit. yelah...


Monday, July 12, 2010

MELAKA-DUMAI-BKT TINGGGI-DUMAI-MELAKA





Hari ke-4: Hikayat yg tidak berkesudahan...

Salam.

Aku sampai kembali ke kota dumai jam 545 pagi wi. perjalanan yg memerikkan dari Bukit Tinggi ke kota dumai sehingga anggota badanku sengal-sengal keseluruhannya. Bas berenti seketika utk solat subuh dan persiapan mandi manda di masjid berkenaan. setelah semuanya selesai, aku dibawa utk bersarapan. Kena lontong dumai dan telur separuh masak 2 biji. Lega. Tapi cam biasa, schedule perut aku untuk menenangkangnya tetap tak berubah. Nasib baik tandas kat sini agak baik juga adanya.


(Aku tension ngan mamat nie. aku suruh dia amik gambo aku, dia pegi amik gambo dia sampai tak sempat aku bergambo depan kedai yg aku sarapan.. siot jerr aaa.. hangin aku.. cehhhhh!!)




Jam 9 bas membawa kami ke satu kedai.. lerr nan beli stok kretek utk dibawa pulang dan juga buah salak serta buah avocade untuk buat tangan orang di semenanjung. Lama gak le kat situ. ade le sejam.


(Suasana dalam Feri.. aku dah mula ngantukk nie......)



Jam 10 pagi wi, aku terus dibawa ke pelabuhan Kota Dumai. keadaannya tak le begitu sibuk. Setelah habis bersalaman dgn rakan-rakan disana akau terus dibawa masuk kedalam pelabuhan dan di chopkan. Feri berlepas dari pelabuhan dumai jam 12 tghari wi. Aku pun jam biasa, ambik angin jap kat buritan Feri tersebut.. seketika kepala ku mula tersengguk... ermmmphhh terus masuk ke dalam perut feri, rilex japp.... sedo-sedo dah sampai pelabuhan melaka. Ahhaxxzzz, jam menunjukkan hampir jam 4 petang wm. ermmm...


(Antara otai - otai yg turut hadir dalam hikayat tersebut...)

Feri berlabuh. Aku mela mencari bagi aku yg isinya separuh penuh semasa pergi dulu, sekarang hampir tak muat nak zipkannya. Selesai jerr pasport aku dichopkan, aku membawa bagasi tersebut ke mesin scan. elok jerr nak ambuk bagasi tersebut, seorang pegawai imigresen, wanita, memanggil aku utk diperiksa bagasi tersebut. " berapa hari aku kesana". katanya. " Khamis, jumaat, sabtu, ahad. (sambil membilang hari dgn menggunakan jari). " kataku. Diselongkarnya bagasi aku. takde ape pun cuma beberapa helai kain batik, kain sarung, dan telekung. " ok encik, terima kasih". katanya. " sesama". kataku..

ermpphhh... Malam tu aku tidurnya dengan nyenyaknya di rumah.. HOME SWEET HOME. Adakah hikayat ini akan terus bersambung........

wassalam...


(NIe ler parabola. Aku tengok, boleh dikatakan penduduk di dumai menggunakan parabola. pelbagai saiz. ade kecil, ade sedang, ade beso. lagi beso, lagi byk channel dapat. aku dengasr crite lerr... agak2 la, kalo kat malaysia boleh pakai parabola nie, bengkrap ASTRO. jimat pun jimat. cehhhh!!!!!!!!!!!!!!)


Saturday, July 10, 2010

MELAKA-DUMAI-BKT TINGGGI-DUMAI-MELAKA





Hari ke-3: Hikayat penuh kegelapan...

Salam,

samnbungan masuk hari ke-3.

Aku tersedar apabila ahli sebilik ku menggoncang-goncangkan tubuh mugilku dgn kasar. "Arghhhh.. dah buat dah". bisik hati ku. "ooiii bangun-bangun. gi mandi. jam 7 nak sarap terus naik bas."katanya.. aku hanya mendiamkan diri seketika. mamai. erm... ok gak la kat Bukit tinggi nie. walaupun bilik takde aircond, tapi sejuk cam kat cameron highland tapi tak sesejuk di cameron highland.


(view yg diambil dari bilik hotel sekitar jam 7 pagi wi. gunung yg kelihatan adalah salah satu dari 3 gunung yg mengeliling buklit tinggi.)


(masjid yg terletak dibelakang hotel dan panorama sekitarnya)


sarapan jam7 wi, di restoran Hotel Benteng. ermphh tak de selera aku tgk menu yg ade.. minum tea ajelaa dgn buat roti bakar 2 3 keping. SElesai. jam 8 bas mula menelan ahli ahli yg ade ke dalam mulutnya dan sesudah dikira cukup ahlinya, bas pun terus bergerak ke pekan Bukit TINggi. Suasana pagi nie tidak sesak. Aku di bawa ke satu butik batik. kedatangan aku telah disambut. maklumlah, agensi dah buat deal dulu. turun jer aku dari bas, Tuan Nakib berpesan kat aku,.." jgn beli kat sini, mahal. nak shopping, shopping nanti kat pasar." Done. aku cuma melihat sekeliling butik tersebut dan melihat2 produk yg ada.

jam 10, bas terus ke pasar yg dimaksudkan. terletak berdepan dgn icon BUkit Tinggi. JAM GADANG. aku cuma di beri masa 2 jam sahaja utk kewasan sekitar dan bas akan berlepas jam 12 utk makan tengahari. 2jam aje!!!!! mak aiiii... tak pelah, dah ikut ahli... ikut ajer laaa.. memang di pasar ini pelbagai barangan dagangannya. boleh kata sentral market utk barangan pelancong. dari segi harga aku lihat, kalo korang betui2 nak beli barang tersebut, deal lah sampai dapat diskaun 70% dari harga yg ditawarkan.. bukan pasal ape, cam aku bagitau sebelum nie.. kalo ade touris jerr... diorang markup harga 2 3 kali ganda. sapa pandai tawar menawar, dapat le harga yg patut. tapi nak deal pun makan masa 30 minit -1jam jugak. itu baru satu kedai... cehhh!!!!


(JAM GADANG. icon Bukit Tinggi)


jam 12 aku dibawa makan tengahari ke satu kawasan. erm... tak berapa sedap aa plak makan kat sini.. tapi belasah jer la beb... jam 2, aku terus dibawa ke pekan Bukit Tinggi. mungkin pusat aktivi Bandar ni agaknya. perghh.. jalan dah sesak giler. pulak tu , aku hendak ke Toko buku utk membeli beberapa kitab2 bersama ahli yg lain. patut aa sesakk... kat sinilah pusat pengangkutan Bukit Tinggi. Stesen BAs dan teksi kat sini dan pasar lambak yg sesak. sempat gak aku beli kain bain dan sarung beberapa helai. iskhkhkh..


(kawasan sawah. tersergam gah gunung yg masyur disana, Gunung Merapi. jika diperhati betul2, terdapat satu puncak yg masih aktif digunung tersebut)


jam 4 bas terus bergerak keluar dari BUkit tinggi. kami terpaksa makan malam jam 5 di Paya KUmbuh. kerana selepas kawasan ini tiada lagi tempat yg sesuai utk malam malam. jam 6 petang wi, bas terus bergerak ke arah lokasi asal kami, dumai. bas melalui semula lekok 9, perghhh dasat laaa mamat driver nie.. aku tgk kawasan dia pun dah sayup sayup...



bas terus meluncur laju, suasana sekitar makin malap dan kian malap... mata aku pun dah letak berserta anggota badan yg penat berkerja. ermmm.. pas tu kawasan sekitar gelap gelita.. cehh!!! aku dah terlelap laaa......itulah hikayat penuh kegelapan.... dgn tido....


salam...

Wednesday, July 7, 2010

MELAKA-DUMAI-BKT TINGGGI-DUMAI-MELAKA





Hari ke-2: Perjalanan yg memenatkan...

Salam...

Sambungan dari hari 1.
Pada hari ke dua aku di seberang, selepas je abis solat subuh, aku terus dibawa bersama ahli yg lain utk bersarapan di tempat penginapan. ermmm.. jam 7pagi wi, dah sarapan tapi... tak le sesedap aku biasa bersarapan di melaka. hotel nie pun tak seberapa pun.. tapi okla...

ok. jam 8 pagi wi, aku berlepas ke destinasi seterusnya, BUKIT TINGGI. ermm.. maklumlerr baru kali pertama ke sana. rasa teruja dan ghairah sudah tentu ada. aku diingatkan bahawa nak kesana mengambil masa 13-14 jam jika menaiki bas yg aku sewa.. perghhhh... mau sengal bontot aku nie.. tapi tak pe.. mungkin jurucakap aku nie memain jerr kot.. so lets gone bebehhh...
(bas yg disewa khas utk perjalanan selama 4 hari seketika di seberang)

BAs pun memulakan perjalanannya. pekan dumai tidak lah besau sangat dan rata2 penduduknya tidak sederhana sahaja. kota dumai nampaknya menuju kearah kota yg lebih moden. cuma sekarang kota tersebut dalam pembikinan kot. sistem jalanraya agak bagus, cuma org kat sana je yg tak bagus patuhi aturan jalan raya.

Bas aku naik kian jauh meninggalkan kota dumai... dengan jalan yg agak terus, bas yg aku naiki beberapa kali melewati lubang-lubang jalan yg agak besar.. "adusssssssss!!!! sakitnya badanku"... ermm.. nasib badan daa... perjalanan pagi tu memang tak seberapa indah yg aku sangka.. sistem pemandu yg agak teruk dan jalan yg sempit membuat aku seriau gak.. woyoooo.. selisih bas dgn lori satu jengkal je tuu... alamakkk aiii!!! dalam perjalanan sebelum sampai jam 1 tghari wi, tiada ape pemandangan yg menarik. cuma melewati kawasan kampung yg agak daif dan kawasan pekan sekitar kaki jalan...

Aku singgah makan tgahari ermm kat mana ntah.. aku pun tak perasan. emppphh apa lagik beb.. melantak ler... first time aku makan hidangan nasi minang.. mak oiiii lauk dia.. penuh satu meja... jgn ditunggu pak.. sosah ajo.. ahaxxzzz.

(makan tengahari sebelum dijamah)

(setelah selesai.. setle beb semua kat atas meja tu... nampak sangat kebuloq aku nie... ahaaaxxzz)


lepas je makan dan melepas... journey continue... pergh... nak tido plak dalam bas.. tak dapekk. jalan yg berombak dan sempit berserta bas aircond yg tak macam ade aircond lagi memeningkan aku... aku melewati satu kawasan pergunungan.. aku pun tak perasan kat mana di mana kawasan tersebut dalam proses pembuatan empangan yg sgt luas dan besau. kat lereng2 bukit kawasan tersebut terdapat kawasan arang batu dan kalo diperhatikan betul-betul anda akan dapat melihat arang batu yg masih muda di kiri kanan jalan.

perjalanan di teruskan melewati jam 7 malam wi. ALam makin kelam. kawasan pergunungan yg kami lewati semakin tak dapat dilihat. kelam. dan nak naik kek kawasan pergunungan/bukit tersebut bikin gue lagi fening... macam ulau kene palu daaa... Dan yg paling menyeramkan adalah apabila aku melewati kawasan yg dipanggil lekok 9. hooooooo... mintak nyawa daaa... dia punya jalan menuruni bukit zigzag. 9 korner. perghhh.. masa driver nak amik selekoh V, aku plak duduk tepi.. aku perati tayar bas betul betul kat gigi tebing.. MasysAllah.. buatnyer slip sikit jerrr... tepi aku gaung gunung menanti... saYUPPP jerr ker bawahh aku tengok.

erm... makan time... singgah makan di pekan PAYAKUMBOH.. agaknyerr lerr nama tempat tu... makan hidangan minang lagik... jam menunujukkan 8 malam wi. perghhh... dah 12 jam aku dalam bas... naik turun cuma nak makan, minum, kencing, berak... alamaaakk aiii.. kebas bontottt aaa...








(sebelum...)

(selepas.. ahhhaxxzz.. sedap gilerr aaaaa)

Akhirnya aku tiba di destinasi yg ditujui... tepat jam 10 wi, ape lagi... aku check in dgn sorang kawan... masuk bilik bukak TV. Brazil dgn belanda.. cehhh.. tewas brazil.. bagus.. baguzzzzzzzzzz... habis je bola... aku pun ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Tuesday, July 6, 2010

MELAKA-DUMAI-BKT TINGGGI-DUMAI-MELAKA



Hari 1 : Hikayat Pelayaran Bermula...
Salam...
ermmm... kat sini aku nak story jurney hikayat pelayaran aku... makklumler.. aku nie minat laut dan juga melihat keindahan alam yg dijadikan Allah sebagai tanda Akhbar dan wujudnya Dia. mungkin kat sini takda ape sgt yg menarik tapi aku cuba utk memaham kan keadaan aku berhikayat selama 4 hari ke tanah seberang...
... Aku bersama rombongan seramai 20 org telah bergerak dari rumah masing seawal pagi dan berkumpul di jeti pelabuhan kota melaka. Setelah semua jemaah tiba, nakib kami telah memberi tiket dan pasport masing masing kepada jemaah. Dgn keadaan laut yg tenang dan damai serta alunan bayu laut yg sepoi sepoi bahasa mendinginkan lagi panorama di pelabuhan itu. Feri mula menghidupkan enjin dan kami pun bergerak ke laut luas terbentang jam 10 pagi waktu malaysia(wm).

(jeti pelabuhan melaka berhampiran dgn hotel costa rica, di bandar melaka)



Ini bukanla kali pertama aku naik FERI. tapi inilah kali pertama aku berferi melepasi selat melaka yg dikatakan selat paling sibuk dan terdalam didunia. Pemandangan yg hanyalah dapat dilihat lautan biru terbentang dan beberapa kapal gergasi berlabuh dan bergerak menuju destinasi masing-masing. sejak feri berlepas aku sentiasa berada dikasawasn atas bot menikmati permandangan dan air laut yg cukup segar dan sayup sayup aku melihat tanah besar semenangjung semakin hilang dari pandangan.
video

ermmm.. aku sampai di jeti KOta Dumai tepat jam 1.15 tengahari wm. setelah segala bagasi dan kelengkapan berada disisi aku. aku terus dibawa ke kaunter checking utk diperiksa pasport dan bagasi. syukur jemaah kami tiada yg berlaku yg tidak diingini.






(permandangan laut yg luas terbentang, dari pelabuhan melaka sayup sayup meninggal tanah semenanjung..)



sampai saja disana aku dan para ahli lain disambut oleh perwakilan disana. kami terus dibawa mengelilingi kota dumai (takde ape menarik pon).. menaiki bas yg telah disewa dan terus ke rumah makan. (disana restoran dipanggil rumah makan). perghhh... makanan minang... sedapppppppppppppppppp bebb.... apa aje yg dihidang.. langsai terus... ahaaaxxzz... meme sedapp aaa makanan dia.. pulak tu tgh lapo... wakakakakaakakakakaaa...





(sejak feri belayar sampai le ke pelabuhan dumai... kat sini le kami lepak.. ahhhaaaxxzzz)



jam 3 petang waktu indonesia(wi),(disana waktu lewat satu jam dari msia, cth: msia jam 1 thgri, indon jam 12 tghri). aku dan ahlli dibawa ke hotel wisata.. aku ingat hotel ni 3 bintang jer kot. satu malam rp150,000.00... ahaaxzz satu ribu lima ratus.. wuyoooooo... setelah aku kira balik dalam rm45 satu malam.. ok la tu... penattt aaaa kat sana.. lepas mandi jam 4 wi, aku terus jenjalan pekan dumai disekitar hotel dgn 2 lagi rakan.. mahal siotttt .. barang kat dumai agakmahal... cuma aku tgk kalo dia tahu kita org msia... lagi dia tekan... cehhh..siallll ajerr.. aku makan 3 biji durian dia mintak rm50. erkkk so, dah makan durian tu..bagi ajerlerr... dalam hati maki nak mampus... cehh.. rupanya kat indon nie.. korang kena tawar kow2 dulu..baru beli.. jgn main ambik.. makan baru bayau... jawapnyerr... senat lee perut membayau nerrrr,,,..


(semakin menghampiri pelabuhan kota dumai, indonesia)

(pintu gerbang keluar-masuk ke pelabuhan dumai, indonesia)



k.. next, jam 6wi aku dan ahli dibawa pusing sekali lagi pekan dumai(boring jerr.. tgk mende yg sama), terus ke masjid BAiturr Rahman. waktu magrib jam625wi, terus jemaah magrib dan selesai magrib kami terus menjalan program ikatan dgn jemaah di dumai... lepas isyak sambung sessi berdiskusi dgn group jemaah IKADI.. jam 1owi, kami berenti.. tido di masjid. sambung semula program qiamullail jam3pagi wi.

ok.. rasanya itu lerr catatan hikayat pelayaran hari pertama aku ke tanah seberang...
tunggu utk hikayat hari ke 2 plak...

salaaaaammmm..