Tuesday, March 12, 2013

HIKAYAT PELAYARAN VII

SALAM.....


 aku pun dah lama tak bercoret-coretan kat dunia maya nie... biasala le,... malehhhh....

 dan bebaru nie aku bersama keluarga tercinta ade le buat trip ke luar negara... bunyik cam jauh jeww... tapi cuma satu jam ajer perjalanan dari LCCT. roll onnn....

  Tanggal 28 februari 2013, setelah dibooking tiket airasia dari bulan nov 2012, telah berangkat lah aku dan keluarga ke bumi Sumatera Tengah.   Ini adalah trip pertama aku berfamily ke luar negara.  Sebelum ni banyak aktiviti aku keluar negara adalah ziarah dan tugasan agama mengikut guruku.  Ini juga kali ke 2 aku ke bumi tanah tinggi sumatera tengah, BUKIT TINGGI (BT)

    flight sampai di lapanag Udara, Padang sumatera Indonesia jam 2 petang waktu tempatan.  Kami telah pun ditunggu oleh pak supir yang telah dibooking awal-awal lagi.  Kami kesana pun pakai redah jewww.. tak de ssedara mara pun.. cari contak pun serve kat internet.  

  Mungkin secara kebetulan pada hari berkenaan berlaku sedikit kesesakkan di padang menghala ke Bukit tinggi.  Masalah diesel yang kehabisan.  Jadi jalan jem teruk kerana lori-lori parking di tepi jalan mengakibatkan jalan sesat dan padat.  Jadi pak supir kami telah bawa ke jalan pintas untuk mengelakkan jem… skali dia bawak jalan masuk kampong daaaa… bagus gak… dapat tgk keadaan kampong kat sana… errrmmmm sama je lebih kurang kat Malaysia…  sawah padi kiri dan kanan pemandangannyerr,,…


   Jadi kami di bawa makan dulu. Perut pun dah lapo. Anak-anak aku pun dan bising, lapo.  Lepas lunch terus ke BT, ermmmm ingatkan lepas leer dari jem sangkut jugak….  Biasanya dari airport ke BT +- 2 jam ajerrrrt… Kami sampai bukit tinggi sekitar jam 7 malam….   Tapi masa dalam perjalanan tadi pak supir tu bawa ke kedai pakai kat tepi jalan…. Dan singgah plak kat tempat tenun.  Pandai sikek ke apatah namanya… tengok2 aje pon… bukannya nak beli. 

  Lepas chek in kat Hotel Royal Denai, badan pun agak penat… so malam tu takde g memana… rehat dan tidur je laaa kat dalam hotel.


2nd day.

Pagi bangun sarapan kat hotel jewww… si pak supir dah tunggu kat lobi untuk program seterusnya.   Hari nie pepagi dah nak ke pagar ruyung.  Tengok2 ape yang ade kat sana. Dalam perjalanan nak ke sana, singgah jap kat tempat org blajau buat sulaman... ahaaxzzz... tapi sebeno nya macam dia suruh beli barang je kat situ... aku pun tgk2 ajeewww leee...  pastu singgah plak kat Tabek Patah, tempat tanah tinggi orang buat kerepek pisang... lepak jap situ pekenak kopi ori....   








 ok... kat Pagar Ruyung nie... cuma ada museum yg dalam pembinaan.  kata org sana bulan mac baru nak bukak... so tak de rezeki aku le nak masuk dalam museum tu.  cuma jenjanlan sekeliling. tgk kawasan sekitar jewww....





Dan seterusnya ke tasik singkarak… ke hapa… lepak jap kat situ pasal pak supir kata dia nak rehat jap. Yelah… layan kan ajeee…  dan terus balik ke BT.  Dalam perjalan, lunch jap kat padang panjang…. Makan minang lagik… errmmmm.. kayuh aje lerrr….

Jam  3 petang sampai dah kat BT. g lepak kat jam gadang dan ape lagi nak buat kat sini,… shopping aaa kat pasar ateh…. Sampai jam 6 petang, pak supir dah tepon,  g makan malam.   Jam 7 balik ke hotel… penat weeeeehhhh bawa bebudak nie… tapi seronak gak. Aaahaaaaxxzzzzzzzzzzz…   jam 8 malam… aku kluau g jenjalan sengsorang kat sekitar hotel dan banda aceh… ok gak laaa… tapi jam 9 semua kedai-kedai dah byk yang tutup… layan jenjalan sengsorang, meminum jap.. balik hotel.  Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz….

3rd day…

Sarapan jam 8…. Tunggu pak supir amik… check out… terus perjalan ke airpot padang… balik semula ke Malaysia.  Alhamdulillah selamat mendarat di bumi Malaysia jam 5 petang….. 

Maybe next pelayaran nak ke jambi plak.  Moga diperkenan Allah untuk kesana membantu guru mengislam beberapa penduduk disana dengan kerjasama sebuah yayasan di sana… amin…..  next trip ke aceh plak kot…. Errmmmmmmm…. Banyak kan duit aku… aminnnnnnn……..

 

No comments:

Post a Comment