Sunday, January 20, 2013

HIKAYAT PELAYARAN VI: PERUTUSAN SEBERANG

salam....

Sambungan......

    Petang aku dikejutkan dengan ketukan pintu bilik yg agak lantang. "tanjat boboi.. ahaxxzzz".  Rupanya PAk Muhsin dah sampain.  Jam menunjukkan 5.15 WI. kalo jam kat henpon aku 6.15 petang. Malaysia waktunya cepat 1 jam.  lepas selesai mandi dan tugasan wajib, Pak Muhsin membawa kami makan.  lapo gak dah tido tadi.  makan nasi ayam ntah ape tah namanya... tapi sedap gak... belasssssahhhhhhhhh.

   Lepas magrib kami dibawa Pak Muhsin ke rumah mertuanya.  Ada Tahlil.  Ibu mertuanya meninggal 2 hari lepas.   majlis tahlil disana agak sama dgn kita di Malaysia, cuma yg agak ketara bezanya cuma lepas tahlil dihidangkan dgn air mineral dan kuih muih aje... dan kemudian diberi nasi yg dibungkus untuk dibawa pulang.

 Selesai majlis tersebut, kami dibawa terus ke kantor Pak Muhsin.  Agenda kami sebenarnya adalah program ikhwan dengan ikhwan sebuah yayasan di DUMAI yg dipengerusikan oleh Pak Muhsin sendiri.  Yayasan ini akan bergabung dengan YSU Melaka dalam program dakwah.   Pada pertemuan pertama ini, Abuya telah memberi kuliah mengenai bab-bab fekah dan tauhid.   kehadiran jemaah disana terdir dpd bapak bapak dan ibu ibnya.   Selepas selesai kuliah, satu sessi perbincangan antara kedua-dua pihak dilangsungkan terus.  YSU bersetuju untuk datang ke DUMAI sebulan sekali pada minggu sabtu pertama setiap bulan.




(foto semasa dan selepas sessi perkuliahan pertama di kantor Pak Muhsin)
 
Sekitar jam 12 tgh malm WI, kami pulang ke hotel dan terus istirehat.


JAN 06, 2013, AHAD.
  pagi bangun seawal jam 4 WI.  Selesai tugasan hakiki, Pak Muhsin sampai di Hotel Jam 6 pagi.  Kami terus chek out hotel dan dibawa bersarapan di Lobi hotel.   setelah itu kami  dibawa pula ke pasar pagi di kota DUMAI.  aku pun beli le ole-ole sikit.  sikit jerrrrr.   nanti2 beli lagikkkk...

 Feri berlepas dari kota Dumai jam 9pagi WI.  lepak jap dak perut feri... lepaih tu  terlelap... tersentak dari lamun bila feri tiba-tiba bergelora dengan agak kuat.   rupanya ada satu kapal besau daaaa lalu sebelah.....  Jam 12 tghari feri berlabuh di pelabuhan Melaka.  Alhamdullillah selamat pergi dan kembali.

InsyaAllah jika diIzinkan Ilahi, program ini akan berterusan sehingga ke waktu yg ditentukan.
wassalam....

(ni baru selat melaka. cam ner le plak kat laut lepas.... Subhanallah..)

No comments:

Post a Comment