Thursday, April 28, 2011

HIKAYAT PELAYARAN II: NUR DI UFUK TIMUR

HARI KEDUA I: KE NEGARA ZAITUN

Udara segara menempelak ke arah tubuh badan Ahmad. Ermmm... segau nyerrr.. lafaz terkeluar dari mulutnya, loghat Melaka. Bagasi telahpun diletakkan di Lobi Al-Fanar Palace Hotel. Perut pun dah kekenyang sarapan bersarapan. Menantikan bas sampai utk diisi bagasi kedalam perutnya.

Beberapa ahli rombongan wanita sudah pun menunggu di pintu hotel. Sampai je bas, bas disumbatkan ke perutnya dan ahli pun jua masuk menselesakan diri didalam bas tersebut. Tatkala jam mengahmpiri wak tu 7 pagi wt, roda bas muda bergerak meninggalkan hotel. Destinasi seterusnya, Negara Zaitun. seperti dalam surah At-Tin, Negara palestin adalah negara yg kaya dengan tanaman ZAITUN.



(View lembah dan lurah dari Gordian ke Palestin)

Jalan yang dilalui adalah jalan yg sama dengan jalan ke Laut Maut. Cuma sebelum sampai ke Laut Maut, bas masuk ke simpang di sebelah kanan. Rombongan sampai di check point pertama dalam negara Gordian. Perjalanan sampai ke chekc point tersebut lebih kurang 1 jam setengah. Setelah diperiksa bagasi dan pasport, bas terus menuju ke negara Palestin. CUMA..... sebelum masuk ke negara Palestin, rombongan kena menempuh negara Israel, yahudi LAKNATULLAH dulu. "Sial yahudi nie, semua lokasi stretegik ke Palestin dia dah rampas" ujar Husaini. Rombongan melepasi sempadan Gordian-Israel. Si yahudi Laknaat nie semua bersenjata. SIAL!.
(Sempadan Gordian-Israel)

(Gate sebelum masuk ke Imigresen Yahudi Laknatullah!)

Beberapa minit kemudian, sampai jua Ahmad bersama rombongan ke imigresen Israel yahudi laknatullah. Berderau gak dada Ahmad. Pertama kali melihat umat Laknat nie. Semua bersenjata. Rombongan diperkenalkan dengan JuruArah yg baru, Hisham yg akan membawa kami kenegara Palestin. Setelah di periksa, Alhamdulillah, Syukur pada Allah, tiada berlaku apa2 yg tidak diingini pada ahli rombongan kami serta urusan pun berjalan lancar.

Hampir 1 jam di imigresen Israel, Ahmad serta rombongan diminta untuk membawa bagasi masing-masing ke dalam bas yg baru. Agak kecil gak bas nie.. cukup-cukup untuk 20 orang.

(Keadaan dalam bas yg cukup pakai... ahaaxzzz)



Bas mula bergerak keluar dari kawasan imigresen. Rombongan diberi serba sedikit penerangan dari HIsham. Jam pun dah hampir 11 pagi wt. Waktu di Gordian dan palestin adalah sama.

Destinasi pertama yg dibawa oleh Hisham adalah Jericho. Penempatan Kristian Palestin. Kemudian Hisham membawa ke destinasi rehat dan rawat. Tempat shopping sesikit. lepas gak le nak melepas lenguh dan sengal dalam bas.


(KAwasan R&R di Jericho...)

Dah lee... penat gak nak menaip nie... sambung nanti plak...

No comments:

Post a Comment